مقالات

آشنایی با کاربرد و معنی انواع رنگ در لباس کار

انواع رنگ در لباس کار

دانستن کاربرد و معنی انواع رنگ در لباس کار به شما کمک خواهد کرد تا بر اساس هر یک از مشاغل، بتوانید یک رنگ لباس خاص را انتخاب نموده و به این ترتیب بتوانید شخصیت کارکنان را به خوبی به مشتریان نمایش دهید. همچنین انتخاب لباس کار با رنگ مناسب می‌تواند میزان اعتماد به نفس کارکنان را به شکل چشمگیری افزایش دهد. در این مقاله از نوین فرم همراه ما باشید چرا که قصد داریم نگاهی به انواع رنگ‌های مناسب برای لباس کار بیندازیم و بررسی کنیم که بهترین رنگ لباس سازمانی چیست؟

کاربرد و معنی انواع رنگ در لباس کار

شاید برایتان جالب باشد که با کاربرد و معنی انواع رنگ در لباس کار آشنا شوید! لباس‌های کار که امروزه طراحی و تولید می‌شوند هریک از استانداردهای لباس کار پیروی کرده و با دارا بودن رنگ‌های مختلف، برای مشاغل متنوع قابل استفاده هستند.
پوششی که به منظور حضور در محیط کار انتخاب می‌شود باید دارای تمامی مشخصات فنی لباس کار بوده و با محیط کار و نوع فعالیتی که در آن انجام می‌گیرد تناسب داشته باشد
یکی از سوالاتی که همواره ذهن کافرمایان را درگیر می‌نماید آن است که سالانه چند دست لباس کار را باید در اختیار کارکنان خود قرار دهد؟ بر اساس قوانین موجود، کارفرمایان موظف هستند هر سال، دو دست لباس کار رایگان را در اختیار کارکنان خود قرار دهند. حال که با اهمیت این موضوع آشنا شدید بهتر است نگاهی به رنگ‌های مختلف لباس کار بیندازیم.

رنگ در لباس کار

رنگ در لباس کار

انواع رنگ در لباس کار

همانگونه که در ابتدای این مقاله صحبت کردیم، تنوع لباس‌های کار از نظر رنگ بسیار زیاد است و انتخاب رنگ مناسب برای مشاغل مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این بخش از مقاله قصد داریم نگاهی به انواع رنگ‌ها که به منظور طراحی و تولید لباس‌های کار مورد استفاده قرار می‌گیرد صحبت کنیم.

لباس کار مشکی

بر اساس قانون لباس کار، یکی از متداول‌ترین رنگ‌های مورد استفاده برای لباس فرم در سازمان‌ها و مشاغل مختلف، رنگ مشکی است. بر اساس روانشناسی رنگ‌ها، این رنگ بازتاب جدیت و قدرت در کار است و انتخاب این رنگ می‌تواند کارکنان را افرادی هدفمند، قدرتمند و بلند پرواز تبدیل کند. همچنین انتخاب این رنگ سبب می‌شود تا شخصیت افراد، بیشتر از ویژگی‌های ظاهری آنها مورد توجه مراجعین قرار گیرد.

لباس کار قهوه‌ای

اگر تمایل دارید تا کارکنان شما، قابل اعتماد، با هوش و ذکاوت و اعتماد به نفس بالا در محیط کار خود ظاهر شوند، تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب یک لباس فرم اداری به رنگ قهوه‌ای است. این رنگ، همچنین به دلیل آنکه رنگ ثبات است سبب می‌شود تا مشتریان و مراجعین شما به راحتی بتوانند به مجموعه شما اعتماد کنند.

لباس کار آبی

بر اساس روانشناسی رنگ‌ها، رنگ آبی نماد آرامش و اعتماد است. بسیاری از افرادی که این رنگ را برای لباس کار انتخاب می‌کنند معمولا افرادی مهربان و دلسوز هستند که به هنگام صحبت با مراجعین و مشتریان شما، به سرعت احساس اعتماد، شعف و آرامش را به آنها القا می‌نمایند. در محیط‍‌های پر استرس از جمله بیمارستان‌ها، لباس فرم مورد استفاده برای پرستاران، جراحان و… از رنگ آبی تهیه شده است تا به هنگام مراجعه بیماران، احساس آرامش بیشتری را به آنها منتقل کرده و به این ترتیب، استرس افراد را کاهش دهند.

لباس کار سبز

از دیگر رنگ‌هایی که می‌تواند حس آرامش را به مخاطبین منتقل کند رنگ سبز است. رنگ سبز نماد طبیعت است و به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها و افرادی که در حال فعالیت در حوزه منابع طبیعی یا محیط زیست هستند از این رنگ برای لباس فرم خود استفاده می‌کنند. اصولا افرادی که به رنگ‌ سبز و طیف رنگی آن علاقمند هستند، افرادی مهربان، با ثبات شخصیتی و کاملا اجتماعی هستند که به دلیل روحیه لطیف و خوش قلب بودن خود توجه بسیار زیادی به احساسات دیگر افراد نشان می‌دهند.

لباس کار سفید

“بهترین رنگ لباس سازمانی سفید است” احتمالا این جمله را بارها شنیده‌اید اما آیا این موضوع واقعا صحت دارد؟ تقریبا تمامی افراد می‌دانند که رنگ سفید نماد صلح، آزادی و سادگی است به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که به تازگی قرار است فعالیت خود را در یک محیط کاری آغاز کنند تمایل دارند تا از رنگ سفید به عنوان لباس کار خود استفاده کنند. انتخاب و پوشیدن یک لباس کار سفید می‌تواند اعتماد به نفس چشمگیری به کارکنان بخشیده و سبب شود تا دید آنها به محیط کار و فعالیتی که در آن انجام می‌دهند خاص و مثبت باشد.
بر اساس داده‌های روانشناسی، بسیاری از افرادی که ترجیح می‌دهند یک لباس کار سفید و ساده بپوشند افرادی کمال‌گرا و منظم هستند و احساس اعتماد و آرامش را به افراد دیگر منتقل می‌کنند. به همین دلیل است که این رنگ در محیط‌های بیمارستانی به شدت مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر دلایل انتخاب رنگ سفید برای محیط‌ بیمارستان، نمایش هرگونه آلودگی بر روی لباس است تا پرسنل بتوانند به سرعت متوجه آلودگی شده و آن را تعویض نمایند.

لباس کار قرمز

اگر تمایل دارید افراد را به راحتی تحت تاثیر قرار دهید و به خودتان حس قدرت و شور ببخشید بهترین راه، انتخاب لباس کار قرمز است. این رنگ از انرژی بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل است که در فعالیت‌های حوزه نفت و گاز و انرژی به وفور مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.

لباس کار زرد

رنگ زرد، رنگ شادی و خوشحالی است و سبب ایجاد تغییرات مثبت و خوشایند در محیط‌های کار می‌گردد. افرادی که ترجیح می‌دهند لباس کار زرد بپوشند افرادی اجتماعی، رویا پرداز، خلاق و با انرژی بالا هستند که ماجراجویی برای آنها از هر چیز دیگری با اهمیت‌تر است.

لباس کار نارنجی

از دیگر رنگ‌هایی که نماد شادی و انرژی است می‌توان به رنگ نارنجی اشاره کرد. پاکبان‌ها، آتش‌نشان‌ها و… از جمله افرادی هستند که با پوشیدن این لباس، حس شادی و انرژی را در محیط منتشر می‌کنند.

کلام آخر

جالب است بدانید امروزه لباس‌های کار در رنگ‌های صورتی، خاکستری و یا حتی بنفش نیز طراحی و روانه بازار می‌شوند. آشنایی با کاربرد و معنی انواع رنگ در لباس کار به شما کمک خواهد کرد تا بر اساس نوع فعالیت مجموعه خود بهترین لباس کار را برای پرسنل خود انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *